söndag 4 mars 2012

Lyckodagen

Idag har jag haft en lyckodag. Fick nämligen tillåtelse att åka till Arena Skövde på modellhobbymarknad alldeles själv. Den öppnade kl 10,00 och jag stod nästan och hängde på låset då, så det hade föregåtts av en tidigare uppstigning än vanligt. Det är visserligen inte mer än 10-12 mil dit, men man skall ju ha frukost innan också.

Jag tror att man kan klicka på bilderna och få upp dom i större format om man så önskar


Marknaden var välbesökt av både modellflygare, publik och försäljare. Man hörde diverse dialekter, t o m holländska, så det var inte bara västgötar och en värmlänning där. Alla stånden var uppvaktade av köpsugna hobbyutövare. RCFlight, hemmafirman i Skövde, tog nog priset för där var det ständig kö, men så är ju dom grabbarna alltid 100% trevliga och tillmötesgående oavsett om man besöker affären eller handlar på nätet.


Nere på arenagolvet fanns flygdepån och där var det full aktivitet hela tiden. Vingar och akrobatkärror dominerade helt.







Jag beundrar alla 10 - 20-åringar som konstant upphäver tyngdlagen med sin 3D-flygning. Jag har inte en aning om hur dom bär sej åt och mina ögon hinner knappt följa alla snabba manövrer. Men dom dansar faktiskt med planen till musik.



Här kör en videokameraförsedd stridsvagn omkring och styrs via en videolänk. Föraren sitter i ett avsides hörn och tittar på kamerabilden i ett par speciella videoglasögon. Och i en annan sal håller en kille föredrag om hur det går till att flyga modellflygplan via en videolänk. Men okey då, kirurger kan sitta i Uppsala och operera hjärtpatienter i Tjotaheti så varför inte ... Jag, en gammal senil farbror, fattar nog egentligen inte så mycke av detta.


Här flyger planet uppåner 1 dm över golvet och han störtar inte utan gör säkert en snabb looping med ett par rollar mitt i loopingen och kanske t o m går ur den baklänges.


Slutligen var jaktflyget i luften och klippte plastband på fiendeplanen, men det gick så snabbt att det var omöjligt att filma.

Dagen i Skövde avslutades med ett Maxmål på MAX och jag kunde åka hemåt mätt och belåten i det fina solskenet för att i detalj  rapportera dagens händelser för HSB. 

Om hon lyssnade och var väldigt intresserad ? - Nja .... men jag fick i alla fall kvällsmat...

1 kommentar:

  1. Hej Olle!

    När Ulla & jag är ute på promenad med Anders jakthundar, kan vi ibland träffa på en för oss okänd person som står och manövrerar ett modellflygplan vid en åker. Loopar, rollar, störtdykningar, m.m. utan att krascha!
    Kul texter och bra bilder på dina sidor!
    /Thommy & Ulla

    SvaraRadera

Bloggintresserade